Elcykel-lovgivningen kan være svær at gennemskue, og med forsøgsordningen med speed-pedelecs er reglerne kun blevet mere komplicerede. I det følgende tager vi først et kig på reglerne som en ’almindelig’ elcykel skal overholde, hvorefter vi ser nærmere på speed-pedelecs og de særlige regler, der knytter sig til dem.

Elcykel lovgivning – hvilke regler skal en elcykel overholde?

I Trafikstyrelsens ’Vejledning om syn af køretøjer’, står der i afsnittet omkring elcykler følgende, om de krav der skal være opfyldt for, at en ‘cykel med hjælpemotor’ kan kategoriseres som en elcykel:

    • ”En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidig betjenes.
    • En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.
    • En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/h eelcykel lovgivning skiltller derunder.”
    • “Elmotoren må ved hastigheder på op til 6 km/t afgive effekt, uden at cyklens pedaler eller lignende samtidig betjenes. Dette må dog kun ske, så længe føreren manuelt påvirker en elektrisk kontakt. (Dette punkt er nyt i forhold til cykelbekendtgørelsen og den tidligere vejledning fra 2014)”
      Kilde: Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet

Hvis ovenstående overholdes, kategoriseres cyklen i EU’s klasse L1e-A, og der gælder de samme trafikregler for en elcykel, som for traditionelle cykler.

Det vil sige, at du gerne må køre med din elcykel på cykelstierne og skal overholde de samme færdselsregler som alle andre cyklister. Der er ikke noget særskilt alderskrav ligesom cykelhjelm ikke er påbudt.

På dette område ligner den danske lovgivning flere andre EU-lande, hvor det kun er i Schweiz, det kræves at føreren er over 14 år og benytter cykelhjelm.

Tidligere var det sådan, at hvis ovenstående krav ikke var opfyldt, blev din elcykel anset som et motordrevet køretøj og juridisk klassificeret som en knallert – enten stor eller lille.

Men med forsøgsordningen, der trådte i kraft _/7-2018 har speed-pedelecs, eller S-pedelecs, nu sin egen juridiske kategori.

Hvordan gør man sin elcykel lovlig?

Som privatperson er det svært at få sin elcykel til at leve op til regulativerne, når først man har købt, der ikke overholder den nuværende elcykel lovgivning.

Derfor vil vi også som det opfordre dig til at være meget opmærksom på, at loven er overholdt på den elcykel, som du køber. Det gør du ved at købe cyklen

Er du dog i den situation, at du allerede har købt din elcykel, så er det bedste, du kan gøre at finde ud af, hvordan du får den elektronisk begrænset igen. Ofte vil en cykelsmed kunne hjælpe dig.

En strammere lovgivning?

Ifølge denne artikel fra DR mener brancheforeningen for cykelforhandlere i Danmark, Danske Cykelhandlere, at lovgivningen for elcyklers bremsegenskaber skal strammes op.

Denne melding kommer i forlængelse af en stigning på 16% i antallet af tilskadekomne cyklister, hvor elcyklister udgjorde en uforholdsmæssig stor andel af de tilskadekomne.

Ifølge den nuværende lovgivning skal bremserne kunne bringe cyklen til stop, og der er altså ingen krav til eksempelvis bremselængde.

Dette gør, at der fra nogle producenters side spares på bremserne, hvilket skaber farlige situationer. Hold derfor øje med bremserne, når du køber ny elcykel; cyklen kan godt være lovlig, selvom bremserne er langt fra optimale.

Overhold den danske elcykel lovgivning

Selvom det hører til de yderste sjældenheder, at elcyklister bliver stoppet og får bøder med mere, anbefaler vi på det kraftigste, at man finde en elcykel, der overholder lovgivningen. Et eksempel på en elcykel, der overholder lovgivningen kunne være denne her.

Held og lykke med at overholde den danske elcykel lovgivning, og husk at du altid kan deltage med en kommentar herunder.

Elcykel nyheder!

Det nyeste om elcykler!

Få vores nyhedsbrev og vær opdateret på alt det nyeste om elcykler.

Du er med på listen!

Read more:
elcykel forsikring
Elcykel-forsikringer – hvordan er det?

Det er altid ærgerligt med et cykeltyveri. Det er dog endnu mere end almindeligt ærgeligt, hvis det er ens fine,...

Close